
![]() |
"Zgwałcone oczy. Komiksowe
obrazy przemocy seksualnej" Książka, którą trzymacie Państwo w rękach, opowiada o tym, w jaki sposób w przekazach kultury masowej podejmowana jest tematyka przemocy seksualnej. Pisząc ją, założyłem, że zawartość utworów popularnych odzwierciedla sposób myślenia tych, którzy po nie sięgają, ponieważ ich treści są kształtowane przez rynkowe mechanizmy popytu i podaży. Jeśli nawet masowe środki przekazu zaskakują lub szokują swoich odbiorców, to jednak robią to, gdyż zaskoczenie i szok są towarem pożądanym przez tych, którzy je kupują. Reagując na zapotrzebowanie społeczne (dające się precyzyjnie obliczyć dzięki wynikom sprzedaży), wytwory kultury masowej pokazują, jak ich odbiorcy postrzegają rozmaite problemy społeczne, co o nich myślą, jak je oceniają. (...) Cztery zasadnicze części książki "Zgwałcone oczy" poświęcone
są analizie sposobów przedstawiania w komiksowych opowieściach gwałtu, zoofilii,
pedofilii i sadomasochistycznych praktyk erotycznych (jako seksu z użyciem przemocy).
Taki wybór tematów został podyktowany przez wprowadzony w 1998 roku w polskim
Kodeksie Karnym, zakaz produkcji i sprzedaży tzw. "pornografii hard",
o której Marian Filar napisał: "Zalicza się do niej stosunki seksualne z
dziećmi i zwierzętami oraz prezentowanie seksu z elementami przemocy". Najbardziej
interesujące było tu stworzenie nowego desygnatu dla pojęcia "hard core",
którego dotąd powszechnie używano dla pornografii przekazywanej przy pomocy mediów
wizualnych, przede wszystkim filmu. Oznaczało ono te filmy, w których "akt
seksualny jest autentyczny i pokazywany ze wszystkimi szczegółami", przeciwstawiane
produkcji "soft-core (filmy, w których akt seksualny jest symulowany)".
(...) |