
![]() ![]() okładka oryginału
|
„Ikigami” tom
1 Opis wydawcy: „Dekret o nieustannym rozwoju kraju” wspomaga wzrost gospodarczy oraz zmniejsza przestępczość, a jednocześnie pomaga zrozumieć, jak wielkim dobrem jest życie. Koszty, jakie ponosi naród są niewspółmiernie niskie w porównaniu z korzyściami. Czy można nazwać wysoką ceną to, że jeden na tysiąc obywateli w wieku 18–24 lat jest uśmiercany przez eksplozję krążącej w jego ciele nanokapsuły? Oczywiście każdy może mieć swoje zdanie na ten temat, ale jedynie krzywomyśliciele uznają to prawo za złe. Główny bohater serii, Fujimoto, pełni honory doręczyciela „Ikigami” – „Zawiadomień o śmierci”. Nie jest to łatwa praca, bo nie każdy jest gotów pogodzić się z przeznaczeniem. Niektórzy ludzie chcą jeszcze coś zmienić zanim umrą. Czy wystarczą im 24 godziny? [Hanami] |
![]() |
„Kapitan Sheer” Opis wydawcy:
„Kapitan Sheer” narodził się w styczniu 2009, kiedy Marcin Podolec podesłał Robertowi Wyrzykowskiemu pierwszą planszę z nieśmiałym pytaniem „?”. Ten zaś odpowiedział „!”. Dalej wszystko popłynęło samo. Dziś „Kapitan Sheer” to niemal stustronicowa kronika niespiesznego dryfowania, podczas którego zawsze jest czas na rozważania o sprawach naprawdę istotnych – marzeniach, kobietach i... serze oczywiście. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że komiksu takiego jak „Kapitan Sheer” jeszcze nie było. Nie tylko w Polsce, ale i na świecie. A przynajmniej trzeba byłoby napływać się nie mniej niż Bosman z Kapitanem, żeby go odnaleźć. |
![]() |
„Karton” nr 4 Spis treści:
oraz „Komiks–prezent” – scen. i szkic Tomasz Pastuszka, tusz Piotr Nowacki. Gośćmi numeru są Karol Konwerski i Paweł Zych. W rubryce „Szczypta realizmu” wystąpił tym razem Wojciech Stefaniec. [opr. na podst. informacji redakcji] |
![]() ![]() okładka oryginału
|
„Mój rok” tom 1: „Wiosna” Opis wydawcy: Główną bohaterką serii jest Capucine – ośmioletnia, radosna, ciekawa świata dziewczynka z zespołem Downa. Ma kochającą rodzinę, która stara się zapewnić jej normalne życie, pełne miłości i szczęścia. Nie zawsze jednak spotyka się to ze zrozumieniem czy tolerancją ze strony innych ludzi. Wychowywanie specjalnego dziecka to trudne zadanie – pełne małych radości, ale również chwil zwątpienia. Mimo, iż Capucine postrzega świat nieco inaczej, czuje, cierpi i kocha jak każdy z nas. [Hanami] |
![]() ![]() okładka oryginału
|
„Mój syn” Opis wydawcy: Młody flamandzki rysownik stworzył niezwykłą opowieść w klimacie pastiszu komiksów z początku XX wieku. To opowieść o relacjach ojca i syna. Ojciec i syn zwiedzają Belgię. Od muzeów w Brugii po zoo w Antwerpii, ich egzystencja zdaje się być ciągle o włos od przemienienia się w koszmar. Olivier Schrauwen, zapożyczając styl graficzny od amerykańskich mistrzów początku dwudziestego wieku, proponuje serię niesztampowych historii z widocznymi silnymi wpływami surrealizmu belgijskiego. Oryginalny ton opowieści powoduje wybuch śmiechu, ale i budzi trwogę. |
![]() ![]() okładka oryginału |
„Niedoskonałości” Opis wydawcy: To nie jest najlepszy czas w życiu Bena Tanaki. Nie dość, że z natury jest sarkastycznym krytykantem, co utrudnia mu kontakty z ludźmi, to w dodatku jego wieloletni związek przechodzi burzliwy okres. Dziewczynie Bena, Miko Hayashi, ciągle wydaje się, że ten ogląda się za innymi kobietami, a co gorsza – za białymi! Narastający konflikt nadaje bieg tej opowieści o różnicach między Kalifornią a Nowym Jorkiem, między poświęceniem a pożądaniem, wreszcie – między prawdą a prawdą. W obyczajowo odważnych „Niedoskonałościach” Adrian Tomine, jeden z najwybitniejszych współczesnych twórców komiksów, mistrzowsko porusza się po polu minowym damsko-męskich i międzyludzkich relacji. Pełnych napięcia, inteligentnych i jednocześnie dowcipnych dialogów nie powstydziliby się Woody Allen czy Andrew Bujalski. Powieść graficzna Tomine to zaskakujące zwroty akcji, subtelnie nakreślone charakterystyki postaci i wyjątkowe poczucie humoru, które składają się na zabawną i wnikliwą refleksję na temat ludzkich niedoskonałości. |
![]() |
„Siedem tygodni” Opis wydawcy: Siedem tygodni to wystarczająco dużo czasu, by nie tylko zająć się zwykłymi, codziennymi sprawami, ale także stawić czoła rozmaitym potworom, atakującym znienacka. Choć w zasadzie trzeba powiedzieć, że dla bohatera komiksu nawet te pozornie zwyczajne obowiązki – zakupy, opieka nad synem, spotkania z przyjacielem, praca – jawią się, jak zmagania z dzikimi bestiami. Pewnie dlatego uczęszcza on na równie potworną psychoanalizę, która zawsze pozostawia więcej wątpliwości niż odpowiedzi. Całkiem możliwe, że życie bohatera, które obserwujemy przez tytułowe siedem tygodni, byłoby trudne do zniesienia, gdyby nie było tak absurdalne i zabawne. I tak niepokojąco znajome. „Siedem tygodni” to debiutancki album Januarego Misiaka, rysownika i scenarzysty, który swoje prace od lat pokazuje na licznych wystawach w Polsce i zagranicą, ale dopiero teraz doczekał się autorskiej publikacji. W swoim komiksie bardzo celnie i dowcipnie opisuje życie współczesnego everymana, jego problemy z byciem ojcem, mężem, synem, przyjacielem, pacjentem... Allenowski humor, oryginalna kreska i przemyślana konstrukcja to znaki rozpoznawcze „Siedmiu tygodni”, kolejnego świetnego polskiego debiutu. |
![]() |
„Wartości
rodzinne” odc.
4: „Nie bądźmy leśne ludki” Opis wydawcy: W ostatnim odcinku pierwszego sezonu serii to kobiety przejmują pałeczkę. Dynamiczny finał rozegra się na linii Masza – półdarmowa pomoc domowa oraz Elżbieta Król – pani domu. Mężczyznom i chłopcom dostanie się słusznie po łapach. Będzie sporo guzów i siniaków oraz na chwilę zajrzymy do świata wyobraźni generała Grota, szefującego tajnemu projektowi „Sobieski”. A to tylko część atrakcji. „Wartości rodzinne”, komiksowa seria autorstwa Michała „Śledzia” Śledzińskiego, twórcy m.in. słynnego „Osiedla Swoboda” czy „Na szybko spisane”, to polska odpowiedź na kultowe amerykańskie seriale – „Głowa rodziny” czy „Simpsonowie”. |
![]() |
„Ziniol” nr 8 Spis treści:
|
![]() |
„Żywe trupy” tom 10: „Czym się staliśmy” Opis wydawcy: Zawiera odcinki 55–60 amerykańskiego wydania zeszytowego. |


W czwartek 24 czerwca o godz. 18.00 w warszawskiej klubokawiarni Chłodna 25 (adres w nazwie) rozpocznie się spotkanie z Rutu Modan („Rany wylotowe”) oraz Olivierem Schrauwenem („Mój syn”, premiera na BFK). Dzieła tych oryginalnych, niebanalnych twórców były w ostatnich latach wielkimi komiksowymi wydarzeniami.
Rutu Modan, która za „Rany wylotowe” otrzymała nagrodę Eisnera w kategorii najlepszy album graficzny – nowy, przyleci do Warszawy prosto z Tel Awiwu, gdzie mieszka i wykłada sztukę komiksu i ilustracji na Akademii Sztuk Pięknych. Na spotkaniu na pewno opowie o swoim nowym, powstającym właśnie komiksie, którego akcja ma częściowo dziać się w Warszawie.
Olivier Schrauwen to belgijski autor, który zasłynął „Moim synem”, komiksem doskonale prezentującym jego wyjątkowy styl inspirowany klasycznymi amerykańskimi komiksami gazetowymi z początku XX wieku.
Spotkanie w Chłodnej 25 będzie jednym z dwóch przewidzianych podczas wizyty obojga autorów w Polsce. Drugie odbędzie się w sobotę 26 czerwca w Gdańsku podczas Bałtyckiego Festiwalu Komiksu.
[opr. na podst. informacji organizatorów]
![[Kadr z komiksu „Mój syn” Oliviera Schrauwena]](inne/mon_fiston_kadr.jpg)
![]() ![]() okładka
oryginału
|
„Incognegro” Opis wydawcy: Początek XX wieku to czas, gdy lincze były codziennością Południa Stanów Zjednoczonych. Dla większości gazet ta epidemia mordów na tle rasowym nie była już nawet tematem wartym wzmianki. Jednak kilku odważnych reporterów z Północy, ryzykując życie, postanowiło ujawnić te potworności. Byli to Afroamerykanie o jasnej karnacji skóry, którzy mogli uchodzić za białych. Te niebezpieczne zadania nazywali śledztwami prowadzonymi „incognegro”. Zane Pinchback, dziennikarz nowojorskiej gazety „New Holland Herald”, ledwie uchodzi z życiem, gdy jego ostatnia sprawa prowadzona „incognegro” nie idzie tak, jak trzeba. Gdy jednak wraca do zacisznego Harlemu, czeka już na niego kolejna historia – aresztowanie jego własnego brata, oskarżonego o brutalne zabójstwo białej kobiety w Missisipi. Mat Johnson, laureat wielu nagród literackich, stworzył niezwykłą nowelę graficzną, która jest trzymającym w napięciu kryminałem i jednocześnie poruszającym obrazem problemów rasowych Ameryki. Z niezwykłą dbałością o szczegóły zilustrował ją Warren Pleece. |
![]() ![]() okładka oryginału
|
„John
Constantine. Hellblazer”: „Łajdak u piekła bram” Opis wydawcy: Diabeł zawsze odbiera swoje długi – a John Constantine, który najbardziej go upokorzył, musi je spłacić. Po tym, jak dwukrotnie przechytrzył i pokonał Księcia Ciemności, Constantine nie ma wcale ochoty na trzecie podejście – ale Diabeł nie zostawia mu wyboru. Rozwiązawszy piekielny impas, przybywa po swoje i nic na świecie nie może go powstrzymać. Rzecz jasna, Constantine nie podda się bez walki, wie jednak lepiej niż ktokolwiek inny, że dobra passa nigdy nie trwa wiecznie. W końcu trzeba nastawić się na najgorsze, pożegnać z bliskimi i pojednać z losem. Niestety, kiedy w mieście zjawia się Diabeł, nie jest bynajmniej w pojednawczym nastroju. „Łajdak u piekła bram” to ostatnia historia stworzona przez Gartha Ennisa i Steve’a Dillona w ramach serii „Hellblazer” (po opuszczeniu tego tytułu rozpoczęli prace nad „Kaznodzieją”). Album zawiera odcinki 78–83 amerykańskiego wydania zeszytowego oraz one-shot „Kraj ojców” [„Heartland”], opowieść o ukochanej Constantine’a Kit Ryan i jej rodzinnym Belfaście. |
![]() |
„Ranma
½” tom 28 Opis wydawcy: Ranma, bojąc się przyznać, że jest raz dziewczyną, a raz chłopakiem, wciąż ukrywa swoją prawdziwą naturę przed matką i występuje przed nią jako dziewczynka Ranko. Tymczasem mama coraz bardziej nie może się doczekać spotkania ze swoim synem, prawdziwym mężczyzną, i ciągle się o niego dopytuje. Ranma zupełnie nie wie, jak ma się z tego wyplątać. Na domiar złego niespodziewanie pojawia się fałszywy Ranma, który objawia się matce w całej męskiej okazałości. Nodoka, nieświadoma oszustwa, jest szczęśliwa i zachwycona swoim synem. Ale co na to prawdziwy Ranma? Czy w zaistniałej sytuacji wyjdzie wreszcie z ukrycia? |
![]() ![]() okładka
oryginału
|
„Sin
City”: tom 5: „Rodzinne wartości” Opis wydawcy: Dwight McCarthy wie, że w Mieście Grzechu liczą się władza, wpływy i… rodzinne wartości. Dlatego przyjmuje zlecenie i rusza tropem zabójców członka pewnej rodziny. Vendetta jest głównym tematem albumu, który opowiada, jak to jedna zbrodnia staje się przyczyną serii kolejnych. Bo w Mieście Grzechu każdy jest z kimś spokrewniony albo zaprzyjaźniony. W nieprawdopodobnych tarapatach Dwight zachowuje dobrze znane poczucie humoru, a gdy sytuacja staje się beznadziejna, na scenę wkracza bezszelestna i śmiertelnie niebezpieczna Miho – kobieta ninja. |
![]() ![]() okładka
oryginału
|
„Star Wars”: „Rycerze Starej Republiki” tom 2: „Flashpoint” Opis wydawcy: Ścigany padawan Zayne Carrick pragnie oczyścić się z zarzutu morderstwa kolegów ze szkolenia Jedi, dlatego staje twarzą w twarz z wojownikami budzącymi strach w całej galaktyce – Mandalorianami! Zayne oraz drobny przestępca Gryph i nadąsany droid Elbee są pasażerami Ostatniej Szansy – statku, który pilotują zniedołężniały geniusz Camper i jego wierna obrończyni Jarael. Muszą przeżyć spotkania z porywaczami, szalonymi naukowcami, mandaloriańskimi zdrajcami, dwoma niezdarnymi łowcami nagród oraz… wyjść cało z paru naprawdę dużych eksplozji. Album zawiera odcinki 7–12 amerykańskiego wydania zeszytowego. |
![]() |
„Star Wars Komiks” nr 6/2010 Opis wydawcy: W numerze trzy krótkie historie: |
![]() ![]() okładka oryginału |
„Titeuf” tom 11: „Moi najlepsi kumple” Opis wydawcy: W tym tomie Titeuf przeżywa kolejne miłosne perypetie z Nadią, a także zmaga się z codziennymi trudnościami w szkole i na podwórku. Czy mu się powiedzie? |
![]() ![]() okładka oryginału
|
„Zemsta hrabiego Skarbka” Opis wydawcy: Znakomity album mistrza komiksu – Grzegorza Rosińskiego. Młody polski arystokrata po klęsce powstania listopadowego trafia do Francji. Rozpoczyna wspaniale zapowiadającą się karierę malarza pod przybranym nazwiskiem Louis Paulus. Przerywa ją jednak zmowa marszandów i oskarżenie o morderstwo. Po latach spędzonych na egzotycznej wyspie hrabia wraca do Paryża, by wymierzyć sprawiedliwość. Skrywana od wielu lat afera wybucha nagle z całą mocą. Hrabia domaga się zwrotu obrazów, zagarniętych bezprawnie przez jego wrogów. „Zemsta hrabiego Skarbka” to namalowane z najwyższym kunsztem plansze, trzymająca w napięciu, wielowątkowa akcja i plastycznie ukazane życie dziewiętnastowiecznego Paryża. To album, który już w dniu premiery wszedł do klasyki europejskiego komiksu. |
W dniach 26–27 czerwca w Gdańsku odbędzie się Bałtycki Festiwal Komiksu – GDAK. Goścmi zagranicznymi tegorocznej edycji będą Rutu Modan („Rany wylotowe”), Olivier Schrauwen („Mój syn”, premiera na festiwalu) oraz Yoshimasa Mizuo (wieloletni redaktor wydawnictwa Kōdansha, producent takich filmów jak „Akira” czy ”Ghost in the Shell”).
W programie przewidziano spotkania, prelekcje, warsztaty, wystawę prac Jacka Frąsia oraz specjalny blok atrakcji dla najmłodszych. Główna część imprezy będzie miała miejsce w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku (ul. Targ Rakowy 5/6 – niedaleko stacji kolejowej Gdańsk Główny). Tam też w sobotę w godzinach 9:30 – 17:00 i w niedzielę w godzinach 10:00 – 14:00 będzie czyny targ komiksów. Udział we wszystkich atrakcjach będzie bezpłatny.
W sobotę w godzinach od 9:30 do 16:30 i w niedzielę w godzinach od 10:00 do 14:30 na placu przed biblioteką (lub wewnątrz – w przypadku złej pogody) na najmłodszych będą czekały gry, zabawy, malowanie twarzy, nauka rysowania, konkursy z nagrodami oraz inne atrakcje. Dorośli uczestnicy BFK będą mogli zostawić dzieci pod okiem opiekunów. Ponadto w niedzielę o godzinie 11:00 odbędą się specjalne warsztaty komiksowe dla dzieci, które poprowadzi Olga Wróbel. Aby wziąć w nich udział należy wysłać mailowe zgłoszenie. Ilość miejsc ograniczona.
W sobotę o 19:00 w Klubie Odlot (ul. Wały Jagiellońskie 2/4, budynek Lotu, wejście od Targu Węglowego) rozpocznie się Interparty z bitwami komiksowymi. Przez pierwsze pół godziny pierwszeństwo wejścia mają uczestnicy BFK za okazaniem karty festiwalowej. Bitwy komiksowe rozpoczną się o godzinie 20:30. Później klub będzie otwarty dla wszystkich innych gości. Karty oraz informatory festiwalowe będą wydawane na recepcji podczas festiwalu.
Poniżej godzinowy program BFK. Zobacz też listę premier przygotowywanych przez wydawców na tę imprezę.
program imprezy
sobota, 26.06.2010
sala 1
9:00 9:30 |
Uroczyste otwarcie festiwalu |
9:30 10:30 |
Mówić i pisać o komiksie – Czy warto rozmawiać o komiksie? |
10:30 11:30 |
Spotkanie z wydawcami |
11:30 13:00 |
Spotkanie z Rutu Modan, autorką komiksu „Rany wylotowe” |
13:00 14:00 |
Różnorodność postaci w mandze i anime – Yoshimasa Mizuo, producent „Ghost in the Shell” |
14:30 16:00 |
Spotkanie z Olivierem Schrauwenem, autorem „Mojego syna” |
16:00 16:30 |
Spotkanie z polskimi autorami nowości z kultury gniewu |
16:30 16:55 |
Prezentacja Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego |
16:55 17:15 |
Projekt „Karton” – spotkanie z redakcją i twórcami magazynu |
17:15 17:30 |
Rozdanie GDAK-ów, wyłonienie zwycięzców konkursu „Pasek w pomorskich klimatach” |
sala 2
9:30 10:30 |
Od Rotmistrza Polonii do Kapitana Polski – historia superbohatera – Łukasz Kowalczuk |
10:30 11:30 |
Dynamizm w komiksie – Bartłomiej „Graphicus” Kuczyński |
11:30 12:30 |
Geeki w komiksie – Marta Tymińska i Paulina Szugalska |
12:30 13:30 |
Research w komiksie. Na co to komu i po co? – Karol „KRL” Kalinowski |
13:30 14:30 |
Przepis na bohatera komiksu – Piotr „Jaszczu” Nowacki i Bartosz Sztybor |
14:30 15:30 |
Alicja w Krainie Mangi – Joanna Zaremba-Penk |
15:30 16:30 |
Kolekcjonerzy – pasjonaci czy fanatycy? – Jacek „Ystad” Jastrzębski i Mateusz „TeO” Trąbiński vs Łukasz „Arcz” Mazur |
16:30 17:15 |
Superbohater komiksowy jaki jest, jaki być musi? Charakterystyka typu postaci na przykładzie Likwidatora – Ryszard Dąbrowski |
niedziela, 27.06.2010
sala 1
10:00 11:00 |
Komiksowa interpretacja wiersza (część teoretyczna) – Daniel Chmielewski |
11:00 12:00 |
Zakręcony świat Scotta Pilgrima – Marcin Andrys |
12:00 13:30 |
Wydaj się sam. Czyli od Internetu do offsetu – Tomasz Pastuszka |
13:30 14:00 |
Superbohater ery YouTube.com – Jakub Syty |
14:00 15:00 |
Motywy religijne w komiksie – Przemysław Zawrotny |
sala 2
10:00 11:00 |
Warsztaty komiksowe |
11:00 12:00 |
Komiksowa interpretacja wiersza (część warsztatowa) – Daniel Chmielewski |
12:00 13:00 |
Ruch i animacja w sztuce komiksu – Filip Bąk |
13:00 14:00 |
Niekonwencjonalność w komiksie – Marcin Podolec i Robert Wyrzykowski |
14:00 15:00 |
Warsztaty komiksowe |
[opr. na podst. informacji organizatora]
W piątek 25 czerwca o godz. 19.00 w gdańskim CSW Łaźnia (ul. Jaskółcza 1) odbędzie się wernisaż wystawy Jacka Frąsia „Pusty komiks” zorganizowanej w ramach Bałtyckiego Festiwalu Komiksu. Tego wieczoru każdy, kto przyjdzie do Łaźni, stanie się uczestnikiem wydarzenia, w ramach którego na początku zostaną pokazane puste strony komiksowe – bez rysunków, jedynie same ramki kadrów. Komiksy trzeba będzie dopiero narysować – i to będzie zadaniem uczestników.
W ramach drugiej części wystawy zostaną pokazane prace Jacka Frąsia: zarówno oryginalne plansze, wydruki, autorskie zdjęcia do poszczególnych kadrów czy ilustracji komiksowych, jak i szkice oraz scenariusze z ostatnich lat. Główną ideą wystawy jest ukazanie sztuki sekwencyjnej w zupełnie innej formie i w konfrontacja jej z takimi realizacjami jak instalacja, rzeźba, malarstwo czy druk. Będzie to możliwe dzięki współpracy Jacka Frąsia ze znanym gdańskim rzeźbiarzem i ceramikiem Marcinem Grzędą. Kolejnym celem wystawy jest wyciągnięcie istniejących, niezauważanych elementów komiksowych z życia codziennego i pokazanie ich znaczenia w otaczającym świecie.
Wystawa będzie czynna do 31 lipca. Wstęp na wernisaż bezpłatny.
[opr. na podst. informacji organizatora]
![[Kadr z komiksu „Tragedyja płocka” Grzegorza Janusza i Jacka Frąsia]](inne/tragedyja_plocka_kadr.jpg)
Grzegorza Janusza i Jacka Frąsia
Nakładem timofa i cichych wspólników podczas tegorocznego BFK ma ukazać się album „Mój syn” Oliviera Schrauwena oraz ósmy numer „Ziniola”. W ciągu sześciu miesięcy od wydania poprzedniego numeru magazyn przeszedł kolejną zmianę layoutu poprzedzoną konkursem na nowe logo, który wygrała firma Bitter Lix. Pierwszy „Ziniol” w nowej szacie ma mniejszą objętość (96 stron) i niższą cenę (20,00 zł).
Poniżej udostępnione przez wydawcę okładki, przykładowe plansze i opisy obydwu tytułów.
Zapowiadany wstępnie na czerwiec drugi tom „RG” Pierre’a Dragona i Frederika Peetersa według aktualnych informacji ma ukazać się na przełomie września i października.
Zobacz też szczegółowe informacje o planach timofa.
[opr. na podst. informacji wydawcy]
„Mój syn”
Tytuł oryginału: „Mon Fiston”
Scenariusz: Olivier Schrauwen
Rysunki: Olivier Schrauwen
Wydawca oryginału: An 2
Data wydania oryginału: 08.2006
Objętość: 56 stron
Format: 210 x 280 mm
Oprawa: miękka
Druk: kolorowy
Cena: 40,00 zł
Opis wydawcy:
Młody flamandzki rysownik stworzył niezwykłą opowieść w klimacie pastiszu komiksów z początku XX wieku. To opowieść o relacjach ojca i syna.
Ojciec i syn zwiedzają Belgię. Od muzeów w Brugii po zoo w Antwerpii, ich egzystencja zdaje się być ciągle o włos od przemienienia się w koszmar.
Olivier Schrauwen, zapożyczając styl graficzny od amerykańskich mistrzów początku dwudziestego wieku, proponuje serię niesztampowych historii z widocznymi silnymi wpływami surrealizmu belgijskiego. Oryginalny ton opowieści powoduje wybuch śmiechu, ale i budzi trwogę.
„Ziniol” nr 8
Redaktor naczelny: Dominik Szcześniak
Okładka: Benedykt Szneider
Objętość: 96 stron
Format: 170 x 240 mm
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: czarno-biały
Cena: 20,00 zł
Spis treści:
- komiksy
- „Chłopiec, który pokonał ciążenie” – Nick Abadzis
- „Untier” – Jakub Rebelka
- „Prawo do bycia drzewem” – Igor Baranko
- „Paski” – Jarek Kozłowski
- „Albatrosy” – Marc
- „Fotostory: Stara. I nie rdzewieje” – Dominik Szcześniak, Rafał Trejnis
- „Trzy ostatnie dni” – Dominik Szcześniak, Łukasz Rydzewski
- „Napoleon zawsze szczęśliwy” – Jurij Maksimow, Alim Wielitow
- „Mechanika rozumu” – Hihus, Konstantyn Komardin
- „Przeprogramować duszę” – David Soares
- publicystyka
- „Homo horrorus” – Jakub Jankowski
- „Zostawiając element chaosu” – Dominik Szcześniak
- „Miss Amazonia” – Michał Chudoliński
- „pRzYpAdKoWy felieton 01: nie tęsknię za tobą zeszytówko” – Jakub Jankowski
- „Pan Naturalny” – Michał Siromski
- „Grzebiąc pod ziemią 7: Ziny w Polsce: postulaty i tematyka, odcinek 2” – Dominik Szcześniak
- „The Power of Comics. History, Form & Culture” – recenzja – Jakub Jankowski, Paweł Timofiejuk
- „Mój syn” – recenzja – Jakub Jankowski
- „Jak ruszyć z własnym biznesem? Hal Jordan służy radą” – Dominik Szcześniak
- „Przegląd zinów i magazinów komiksowych – zima/wiosna 2010” – Maciej Pałka, Łukasz Chmielewski
- „O Albatrosach” – Jakub Jankowski
- wywiady
- „Moje szczury nic nie mówią” – wywiad z Benedyktem Szneiderem (Piotr Machłajewski)

28 maja wielkim finałem zakończyła się w warszawskim CDQ trwająca od miesiąca II edycja Ligi Bitew Komiksowych. W roli prowadzącego tradycyjnie wystąpił Przemysław „Gonzo” Pawełek. Do mistrzowskiego tytułu pretendowało sześcioro zawodników (podzielonych na dwie grupy), wyłonionych w odbywających się co czwartek eliminacjach.
W grupie pierwszej wicemistrz z ubiegłego roku, Mariusz „Wonder” Ciechoński, zmierzył się z dwoma najbardziej spektakularnymi uczestnikami tej edycji: Kosmitą (w masce meksykańskiego zapaśnika) i Robocikiem (w srebrnym pudle z antenką na głowie). Po kolejnych potyczkach w grupie A okazało się, że każdy zawodnik ma po jednym zwycięstwie na koncie i niezbędna jest dogrywka na trzy sztalugi, którą zwyciężył Wonder.
W grupie drugiej w szranki stanęli: Roman Gajewski (zwycięzca ostatniej edycji konkursu FOR), Tomasz „Asu” Pastuszka (redaktor „Jeju” i „Kartonu”) oraz jedyna kobieta w gronie finalistów – Małgorzata „Margo” Dumin. W tym przypadku obyło się bez dodatkowych pojedynków i po trafnym zobrazowaniu tematów „Czemu Gonzo prowadzi bitwy komiksowe?” i „Juwenalia” do finału pewnie przeszedł Asu.
Najważniejsza walka wieczoru okazała się też najdłuższą. Pojedynki w tematach „Najmniej skuteczny czarny charakter”, „Wybory prezydenckie” i „Parada nierówności” zakończyły się remisami. Rozstrzygająca okazała się dopiero trzecia dogrywka, podczas której zawodnicy udzielili rysunkowej odpowiedzi na pytanie: „Po co studiować?”.
Pastuszka pokazał smutny los absolwenta najlepszych stołecznych uczelni, któremu na rozmowie o pracę proponuje się co najwyżej bezpłatny staż, więc ten wybiera udział w bitwach komiksowych. Rysunek Ciechońskiego przedstawiał znanego wszystkim Warszawiakom artystę-amatora grającego przy wejściu do metra Centrum z podpisem „Robert – 6 lat muzykologii” i to właśnie tę pracę publiczność uznała za godną mistrzowskiego pucharu.
Mariusz „Wonder” Ciechoński (ur. 1984r.) jest studentem animacji społeczno-kulturalnej na Wydziale Pedagogicznym UW, wcześniej ukończył już trzy kierunki (wszystkie po pierwszym roku). Wicemistrz I edycji Ligi Bitew Komiksowych. Rysuje do szuflady, publikuje sporadycznie – wyłącznie na swoim blogu Blender Finger. Członek Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego.
Zdjęcia z finału znajdziesz na stronie Ligi Bitew Komiksowych oraz w profilu Dominiki Węcławek na Facebooku.
Przeczytaj więcej o bitwach komiksowych.
[opr. na podst. informacji organizatorów]
![[Mariusz „Wonder” Ciechoński odbiera puchar z rąk Pauliny Gosk]](inne/liga_bitew_komiksowych_2010_foto_02.jpg)
fot. Dominika Węcławek
Egmont udostępnił okładki i przykładowe plansze ze swoich czerwcowych premier. Lista wygląda następująco:
- „Fantasy Komiks” tom 4
(przykładowe plansze), - „Incognegro”
(przykładowe plansze), - „John
Constantine. Hellblazer”: „Łajdak u piekła bram”
(przykładowe plansze), - „Komiksowe Hity” nr 1/2010: „Mass Effect. Odkupienie”
(przykładowe plansze), - „Ranma
½” tom 28
(przykładowe plansze), - „Sin
City”: tom 5: „Rodzinne wartości”
(przykładowe plansze), - „Star Wars”: „Rycerze Starej Republiki” tom 2: „Flashpoint”
(przykładowe plansze), - „Star Wars Komiks” nr 6/2010,
- „Titeuf” tom 11: „Moi najlepsi kumple”,
- „Zemsta hrabiego Skarbka”
(przykładowe plansze).
Tytuły wydawane w ramach Klubu Świata Komiksu mają ukazać się 21 czerwca, 4 tom „Fantasy Komiks” planowany jest na 2 lipca, „Star Wars Komiks” nr 6/2010 na 17 czerwca, a „Komiksowe Hity” nr 1/2010: „Mass Effect. Odkupienie” na 24 czerwca.
Zobacz też szczegółowe informacje o planach Egmontu.
[opr. na podst. informacji wydawcy]
![]() ![]() okładka oryginału
|
„Balsamista” tom
6 Opis wydawcy: Balsamowanie jest ważniejsze dla żywych, pomaga pożegnać się ze zmarłym. Niekiedy jednak to za mało. Niektórzy, tak jak Tomiyuki potrzebują więcej czasu, aby rozpocząć nowy etap w życiu. Dzięki Mamiyi ludzie odnajdują ukojenie po stracie bliskich. A co ze spokojem ducha samego balsamisty? Balsamowanie to posługa, która wymaga wiele poświęceń i rezygnacji z własnych potrzeb. To szybkie, bezinteresowne reagowanie na smutek i nieszczęście innych, ale również nieustanne krzywdzenie tych żyjących najbliższych. [Hanami] |
![]() |
„Fantasy Komiks” tom 3 Opis wydawcy: W tomie: „Rozbitkowie z Ythaq” tom 3: „Gwiezdne skargi” Seria łącząca science fiction z fantasy. Statek kosmiczny ulega katastrofie na planecie Ythaq, zamieszkanej przez niezwykłe rasy stworzeń. Rozbitkowie wpadają w ręce margrabiny krainy Kreach, która chce zawładnąć tajemnicami ziemskiej technologii. Na szczęście okazuje się, że główna bohaterka opowieści, niewierząca w magię pani porucznik Granit, włada nadprzyrodzonymi mocami! Wraz z przyjaciółmi ucieka z niewoli i zdobywa stary statek kosmiczny. Dociera do starożytnego miasta, w którego podziemiach jest ukryty dziennik pokładowy dawnej ziemskiej wyprawy. Być może dzięki niemu Granit zdoła nawiązać łączność z flotą kosmiczną i wydostać się z Ythaq. „Legenda” tom 2: „Bezkresne lasy” W średniowiecznej Europie, gdzieś między Francją a Niemcami leży księstwo. Dwadzieścia lat temu jego tron przejął uzurpator Matthias, ale prawdziwym władcą państwa jest jego doradca – mroczny mag Shaggan. Sprawują rządy silnej ręki, ale obawiają się jednego – iż pokona ich ocalały syn zabitego przed laty księcia. Dziecko wychował czarownik z wielkiego lasu oraz bezlitośni rozbójnicy. Teraz młody Tristan szykuje się do zemsty na zabójcach swoich rodziców. „Samuraj” tom 2: „Siedem źródeł Akanobu” Japonia sprzed kilkuset lat była niebezpieczną krainą, niszczoną wojnami zwaśnionych rodów, terroryzowaną przez złych magów i demony. Mistrz miecza Takeo bierze pod opiekę małą dziewczynkę Natsumi, która rozwiązała magiczną łamigłówkę. Okazuje się, że właśnie z powodu swoich zdolności Natsumi jest obiektem polowania możnego Akumy, który za pomocą magii zamierza sięgnąć po władzę nad Japonią. Takeo przybywa z dziewczynką do wielkiego klasztoru, gdzie mają nadzieję znaleźć bezpieczne schronienie. Ale nawet tam dosięga ich zbrojne ramię Akumy – klasztor zostaje napadnięty przez armię ninja! Stripy humorystyczne: „Brzdące z Troy” – zabawne historyjki o pełnym przygód dzieciństwie niezbyt rozgarniętego Lanfeusta, bohatera serii „Lanfeust z Troy”. „Gobliny” – krótkie opowieści o złośliwych i głupawych stworach, które mają wielkie marzenie: chcą zostać bohaterami z legend. „Heroic Pizza” –także w światach fantasy wszyscy lubią pizzę. A jej dostawcy mogą być pewni, że przeżyją pełne magii przygody. |
![]() |
„Star Wars Komiks” nr 5/2010 Opis wydawcy: W numerze dwie historie: „Jedi: Mace Windu” W czasie, gdy rozgrywa się akcja komiksu, Mace Windu ma pięćdziesiąt lat. Ten Mistrz Jedi był Korunem, czyli należał do humanoidalnej rasy Korunnai z planety Haruun Kal. Wielu uważało go za najważniejszego po Yodzie członka Rady Jedi, a jego mądrość i siła obrosły legendą, podobnie jak umiejętność posługiwania się mieczem świetlnym – Windu cieszył się sławą najlepszego szermierza w zakonie. To on stworzył Vaapad, technikę należącą do najpóźniejszej, siódmej formy walki tą bronią. Trzy miesiące po rozpoczęciu wojen klonów wielu Jedi wciąż ma wątpliwości, czy powinni angażować się w walkę, a jeśli tak – to po której stronie. Mace Windu, który przyjął rangę generała, chce zażegnać spory, grożące rozłamem w obrębie zakonu. „Bez dobrego wywiadu nie ma udanej kampanii” Dwustronicowy komiksowy żart, który dowodzi postawionej w tytule tezy i pokazuje, jakie niebezpieczeństwa czaiły się w odległych zakątkach galaktyki. Ponadto w numerze znalazło się wprowadzenie do serii albumów komiksowych „Rycerze Starej Republiki”, opisujące tło akcji oraz bohaterów i świat tego cyklu. |
![]() |
„Star Wars Komiks. Wydanie specjalne” nr 2/2010: „Oblężenie Saleucami” Opis wydawcy: Historia pierwotnie opublikowana w amerykańskiej serii „Star Wars. Republic” nr 74–77. |
Jeszcze pod koniec ubiegłego roku wydawało się, że prace nad drugim tomem „Pierwszej brygady” postępują bez przeszkód – na dowód Janusz Wyrzykowski wrzucił w grudniu na YouTube filmik prezentujący proces rysowania jednej ze stron. Jednak kilka dni temu kultura gniewu ujawniła, że Wyrzykowski zrezygnował z pracy nad serią a jego obowiązki przejął Rafał Bąkowicz, autor serii „Das Łódź” i zwycięzca czwartego konkursu na komiks o powstaniu warszawskim.
Przyczyny wycofania się autora „Warszawskiego pacjenta” z prac nad kolejnymi odcinkami nie zostały ujawnione. Przedstawione w 2008 roku na stronie „Piechura” cztery plansze z „Tokijskiego łącznika” narysowane przez Wyrzykowskiego zostały usunięte, a na ich miejscu pojawiło się siedem stron wykonanych przez Bąkowicza. Tobiasz Piątkowski i Krzysztof Janicz zdradzili, że dokonali pewnych korekt w scenariuszu, by dostosować go do stylu nowego rysownika.
Akcja „Tokijskiego łącznika” toczy się w czasach wojny rosyjsko-japońskiej, a do znanych z pierwszego tomu bohaterów dołączyli m.in. doktor Judym i Antek.
[Jarek Obważanek]
![[Jeden ze szkiców Rafała Bąkowicza do drugiego tomu „Pierwszej brygady”.]](inne/pierwsza_brygada_kadr_03.jpg)
W czerwcu Hanami zamierza uruchomić serię „Ikigami”, której autorem jest Motoro Mase. Pierwszy odcinek ma mieć 216 czarno-białych stron formatu 150 x 210 mm w miękkiej oprawie i cenie 29,00 zł. Ma być przedpremierowo dostępny podczas BFK. W Japonii ukazało się jak dotąd siedem tomów serii a w planach są kolejne.
„Dekret o nieustannym rozwoju kraju” wspomaga wzrost gospodarczy oraz zmniejsza przestępczość, a jednocześnie pomaga zrozumieć, jak wielkim dobrem jest życie. Koszty, jakie ponosi naród są niewspółmiernie niskie w porównaniu z korzyściami. Czy można nazwać wysoką ceną to, że jeden na tysiąc obywateli w wieku 18–24 lat jest uśmiercany przez eksplozję krążącej w jego ciele nanokapsuły? Oczywiście każdy może mieć swoje zdanie na ten temat, ale jedynie krzywomyśliciele uznają to prawo za złe.
Główny bohater serii, Fujimoto, pełni honory doręczyciela „Ikigami” – „Zawiadomień o śmierci”. Nie jest to łatwa praca, bo nie każdy jest gotów pogodzić się z przeznaczeniem. Niektórzy ludzie chcą jeszcze coś zmienić zanim umrą. Czy wystarczą im 24 godziny?
Motoro Mase urodził się w 1969 roku w prefekturze Aichi. Tam również ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych i Muzyki. Następnie przez cztery lata pracował w branży elektronicznej. Porzucił jednak posadę i kontynuował edukację w Londynie, gdzie w szkole filmowej zgłębiał swoją wiedzę z zakresu pisania scenariuszy. W 1998 roku za komiks „AREA” otrzymał główną nagrodę dla debiutantów w konkursie organizowanym przez czołowe japońskie wydawnictwo Shogakukan. W 2005 rozpoczął pracę nad serią „Ikigami”, która, oprócz światowego uznania, przyniosła mu w 2010 nominację do prestiżowej nagrody Złotego Kota na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Angoulême. Komiks doczekał się również filmowej adaptacji.
Zobacz też szczegółowe informacje o planach Hanami.
[opr. na podst. informacji wydawcy]
![[Kadr z komiksu „Ikigami”]](inne/ikigami_kadr.jpg)