

W piątkowy wieczór w San Diego (czyli dzisiaj wczesnym rankiem naszego czasu) podczas Comic-Con International po raz dwudziesty drugi rozdano Nagrody Przemysłu Komiksowego im. Willa Eisnera. Uroczystą galę w hotelu Hilton San Diego Bayfront poprowadzili Maurice LaMarche i Bill Morrison.
- Najlepsza krótka historia
- „Urgent Request”, autorzy: Gene Luen Yang, Derek Kirk Kim, w „The Eternal Smile” (First Second)
- Najlepszy pojedynczy odcinek lub one-shot
- „Captain America” nr 601: „Red, White and Blue-Blood”, autorzy: Ed Brubaker, Gene Colan (Marvel)
- Najlepsza ciągła seria
- „Żywe trupy”, autorzy: Robert Kirkman, Charlie Adlard (Image)
- Najlepsza mini-seria lub historia
- „The Wonderful Wizard of Oz”, autorzy: Eric Shanower, Skottie Young (Marvel)
- Najlepsza nowa seria
- „Chew”, autorzy: John Layman, Rob Guillory (Image)
- Najlepsza publikacja dla dzieci
- „The Wonderful Wizard of Oz” HC, autorzy: L. Frank Baum, Eric Shanower, Skottie Young (Marvel)
- Najlepsza publikacja dla młodzieży
- „Beasts of Burden”, autorzy: Evan Dorkin, Jill Thompson (Dark Horse)
- Najlepsza publikacja humorystyczna
- „Scott Pilgrim” tom 5: „Scott Pilgrim vs. the Universe”, autor: Bryan Lee O'Malley (Oni Press)
- Najlepsza antologia
- „Popgun” tom 3, redakcja: Mark Andrew Smith, D. J. Kirkbride, Joe Keatinge (Image)
- Najlepszy komiks cyfrowy
- „Sin Titulo”, autor: Cameron Stewart
- Najlepsza praca oparta na faktach
- „A Drifting Life”, autor: Yoshihiro Tatsumi (Drawn & Quarterly)
- Najlepsza adaptacja innego dzieła
- „Richard Stark’s Parker: The Hunter”, adaptacja: Darwyn Cooke (IDW)
- Najlepszy album graficzny – nowy
- „Asterios Polyp”, autor: David Mazzuccheilli (Pantheon)
- Najlepszy album graficzny – wznowienie
- „Absolute Justice”, autorzy: Alex Ross, Jim Krueger, Doug Braithewaite (DC)
- Najlepsza archiwalna kolekcja/projekt – paski komiksowe
- „Bloom County: The Complete Library” tom 1, autor: Berkeley Breathed, redaktor: Scott Dunbier (IDW)
- Najlepsza archiwalna kolekcja/projekt – albumy komiksowe
- „The Rocketeer: The Complete Adventures deluxe edition”, autor: Dave Stevens, redaktor: Scott Dunbier (IDW)
- Najlepsze amerykańskie wydanie zagranicznego materiału
- „The Photographer”, autorzy: Emmanuel Guibert, Didier Lefèvre, Frédéric Lemerier (First Second)
- Najlepsze amerykańskie wydanie zagranicznego materiału – Japonia
- „A Drifting Life”, autor: Yoshihiro Tatsumi (Drawn & Quarterly)
- Najlepszy scenarzysta
- Ed Brubaker – „Captain America”, „Daredevil”, „Marvels Project” (Marvel) „Criminal”, „Incognito” (Marvel Icon)
- Najlepszy scenarzysta i grafik
- David Mazzuccheilli – „Asterios Polyp” (Pantheon)
- Najlepszy scenarzysta i grafik – komiks faktu
- Joe Sacco – „Footnotes in Gaza” (Metropolitan/Holt)
- Najlepszy rysownik i inker lub zespół rysownik–inker
- J. H. Williams III – „Detective Comics” (DC)
- Najlepszy malarz lub grafik multimedialny
- Jill Thompson – „Beasts of Burden” (Dark Horse); „Magic Trixie and the Dragon” (HarperCollins Children’s Books)
- Najlepszy twórca okładek
- J. H. Williams III – „Detective Comics” (DC)
- Najlepszy kolorysta
- Dave Stewart – „Abe Sapien”, „B.B.P.O.”, „Zbir”, „Hellboy”, „Solomon Kane”, „Umbrella Academy”, „Zero Killer” (Dark Horse); „Detective Comics” (DC); „Luna Park” (Vertigo)
- Najlepszy liternik
- David Mazzuccheilli – „Asterios Polyp” (Pantheon)
- Najlepszy periodyk związany z komiksem
- The Comics Reporter, producent: Tom Spurgeon
- Najlepsza książka związana z komiksem
- „The Art of Harvey Kurtzman: The Mad Genius of Comics”, autorzy: Denis Kitchen, Paul Buhle (Abrams ComicArts)
- Najlepszy projekt publikacji
- „Absolute Justice”, projekt: Curtis King, Josh Beatman (DC)
- Galeria Sław
- Burne Hogarth, Bob Montana, Steve Gerber, Dick Giordano, Michael Kaluta, Mort Weisinger
[opr. na podst. Comic-Con]

W sobotę 24 lipca o godz. 18.00 w warszawskim Sensie Nonsensu (ul. Wileńska 23) odbędzie się wernisaż wystawy prac Nikodema Cabały i spotkanie z autorem.
W pubie zostanie zaprezentowanych 26 prac (w zakresie grafiki, malarstwa, ilustracji i rysunku satyrycznego) ukazujących wszechstronność autora i całokształt jego obecnej pracy twórczej. Wystawa będzie czynna do 22 sierpnia. Jej kuratorem jest Dariusz Cybulski.
Nikodem Cabała, rocznik 1980, z wykształcenia handlowiec, z zawodu grafik, ilustrator i rysownik komiksowy. Sam nauczył się rysować i malować. Na początku publikował w niskonakładowych fanzinach, przez jakiś czas związany z Krakowskim Klubem Komiksu. Jego prace ukazały się między innymi w antologiach: „Piekielne wizje”, „Człowiek w probówce”, „Likwidator”: „Sprzątanie Polski”. Obecnie rysuje serię „Biocosmosis”. Zajmował się produkcją storyboardów i ilustracji do reklam. Od czasu do czasu ilustruje opowiadania dla „Nowej Fantastyki”. Chciałby w przyszłości wypłynąć poza polskie środowisko i stworzyć komiks razem z Grantem Morrisonem i Alanem Moorem. Cabała jest również niespełnionym scenarzystą i chciałby kiedyś zrealizować swoje pomysły.
[opr. na podst. informacji organizatora]
![[Kadr z komiksu „Biocosmosis" przed nałożeniem koloru]](inne/biocosmosis_04_kadr_bw.jpg)
Nakładem Mroja Press w kwietniu 2011 r. ma ukazać się albumowa edycja komiksu „Scientia Occulta” Roberta Sienickiego i Łukasza Okólskiego. Komiks ma mieć 100 stron w czerni i bieli. Na razie nie wiadomo w jakim standardzie i w jakiej cenie zostanie wydany.
„Scientia Occulta” to połączenie komedii fantastycznej z thrillerem oraz szczyptą kryminału noir. Clayton Howard, uliczny magik, żyje sobie radośnie z dnia na dzień, aż do czasu, gdy w jego życie nie wkracza czarna magia i pewna bezradna pani detektyw.
Od marca komiks publikowany jest w odcinkach w Internecie. Jak dotąd ukazało się 20 stron, czyli cały pierwszy rozdział. W sieci pojawi się również drugi 20-stronicowy rozdział, a jego emisja ma rozpocząć się 10 października.
[opr. na podst. informacji scenarzysty]
![[Kadr z komiksu „Scientia Occulta"]](inne/scientia_occulta_kadr.jpg)
![]() ![]() okładka oryginału
|
„Baśnie” tom
7: „Arabskie noce (i dnie)” Opis wydawcy: Mieszkańcy Baśniogrodu dowiedzieli się w końcu, kim jest Adwersarz. Nadszedł więc czas, by poważnie zabrać się za przygotowania do obrony ich twierdzy w docześniackim świecie. A to oznacza zawieranie aliansów z każdym, kogo nie dosięgły legiony Adwersarza. Jednak przybycie do Baśniogrodu delegacji Baśniowców z odległych Stron Arabskich dowodzi, jak trudne może być budowanie takich koalicji, zwłaszcza gdy jedna ze stron skrywa przed resztą Broń Magicznego Zniszczenia. Zawiera odcinki 42–47 amerykańskiego wydania zeszytowego. |
![]() |
„Fantasy Komiks” tom 4 Opis wydawcy: |
![]() |
„Miecz
nieśmiertelnego” tom 20 Opis wydawcy: Rin wreszcie odnajduje Manjiego. Teraz muszą się wydostać z zamkowych podziemi, pokonując po drodze ludzi Habakiego. Sytuacja robi się jeszcze bardziej niebezpieczna, gdy tunele zaczyna niespodziewanie zalewać woda z fosy. Mają coraz mniej czasu, a na przeszkodzie do ucieczki staje im jeszcze jeden, najtrudniejszy przeciwnik: straszliwy potwór stworzony przez samego doktora Burando. |
W skrócie: Niezwykle interesujący, barwny obyczaj, skupiony na analizie relacji międzyludzkich. Mimo iż akcja komiksu mocno osadzona jest we współczesnym, poranionym Izraelu, to autorka zawarła w nim pewną uniwersalną prawdę o tym, co ludzi łączy i co ich dzieli.
[Jarek Obważanek]
Przeczytaj całą recenzję

Egmont udostępnił okładki i przykładowe plansze ze swoich sierpniowych premier. Zestaw znacząco schudł w stosunku do listy ogłoszonej w kwietniu i obecnie wygląda następująco:
- „Arq” tomy 7–12
(przykładowe plansze), - „Krzyk ludu”
(przykładowe plansze), - „Lucyfer” tom 6: „Dworce ciszy”
(przykładowe plansze).
Wyżej wymienione albumy mają ukazać się 16 sierpnia. Plany na kolejne miesiące edytor zamierza ujawnić dopiero po premierze powyższego pakietu.
Ponadto na forum wydawców Alei Komiksu zostały kilka dni temu opublikowane odpowiedzi Tomasza Kołodziejczaka na pytania czytelników.
Redaktor naczelny Klubu Świata Komiksu stwierdził, że liczba wydawanych miesięcznie tytułów została ograniczona ze względu na sytuację na rynku dystrybucji. Ujawnił też, że obniżenie cen (czyli uruchomienie kolekcji w mniejszych formatach i miękkich okładkach, takich jak „Zebra” czy „Science fiction”) nie doprowadziło do istotnego wzrostu sprzedaży. Aby pozyskać nowych klientów wydawnictwo zdecydowało się wejść z nowymi tytułami do kiosków („Fantasy Komiks”, „Komiksowe Hity”).
Po wakacjach w ramach serii „Komiksy z Kaczogrodu” ma ukazać się dwutomowe wznowienie „Życia i czasów Sknerusa McKwacza” Dona Rosy. W pierwszym tomie zostatnie wydrukowana podstawowa opowieść, natomiast w drugim pozostałe historyjki z tego cyklu. Każdy tom ma mieć około 200 stron w cenie 19,99 zł.
W piątym numerze „Fantasy Komiks” ma pojawić się nowa seria zatytułowana „Zaraza” [„Le feul”]. Objętość i cena magazynu ma pozostać bez zmian przynajmniej do szóstego numeru.
Zobacz też szczegółowe informacje o planach Egmontu.
[opr. na podst. informacji wydawcy]
Wydawnictwo Hanami ujawniło kilka informacji na temat swoich planów. Poza zapowiadanym podczas FKW „Podniebnym Jastrzębiem” Jiro Taniguchiego po wakacjach mają ukazać się 2 i 3 tom „Ikigami” Motoro Mase oraz ostatni odcinek „Suppli” Mari Okazaki. W grafiku na przyszły rok znalazło się też „Suppli Extra”.
Ponadto edytor uzyskał licencję na serię „Pluto” Naokiego Urasawy, Osamu Tezuki (twórca pierwowzoru) i Takashiego Nagasakiego (współtwórca scenariusza). Fabuła komiksu oparta jest na motywach „Astro Boya” Osamu Tezuki, a tytuł otrzymała po głównym złoczyńcy jednego z odcinków źródłowej serii. Urasawa zmienił wydźwięk pierwotnej historii tworząc z niej opowieść kryminalną, w której pierwsze skrzypce gra Gesicht, robot-detektyw próbujący rozwiązać zagadkę serii morderstw robotów i ludzi. Nie wiadomo jeszcze czy pierwszy z ośmiu tomów „Pluto” ukaże się na polskim rynku w tym roku.
[opr. na podst. informacji wydawcy]
![]() ![]() okładka oryginału
|
„Morfina” Opis wydawcy: Tytułowa morfina to alkaloid o działaniu odurzającym, przeciwbólowym oraz przeciwkaszlowym, wpływa depresyjnie na ośrodkowy układ nerwowy. W medycynie stosowana w leczeniu chorób przewlekłych, w przypadku, gdy kuracje innymi lekami przeciwbólowymi są nieskuteczne. Dwieście miligramów morfiny zaaplikowane dożylnie lub podskórnie to dawka śmiertelna. [Hanami] |
Z okazji 600. rocznicy bitwy pod Grunwaldem ukaże się dwujęzyczna, polsko-litewska antologia komiksowa „Grunwald 1410–2010”. Uroczysta premiera albumu będzie miała miejsce podczas obchodów rocznicy bitwy, w dniach 15–17 lipca, na polach Grunwaldu. Antologia ma 204 strony formatu A4 w cenie 50 zł. Wersję elektroniczną można znaleźć na stronie obchodów rocznicy.
Projekt „Grunwald 1410–2010” to edycja specjalna międzynarodowych warsztatów komiksowych City Stories, w ramach których współpracowali ze sobą rysownicy i scenarzyści z Polski, Litwy, Białorusi i Ukrainy – narodów uczestniczących 600 lat temu w bitwie.
Autorzy spotkali się ze sobą w kwietniu 2010 roku na terenach w okolicach Grunwaldu, gdzie poznawali swoją wspólną historię. Podczas warsztatów powstały pierwsze pomysły i zarysy komiksowych opowieści inspirowanych historycznymi wydarzeniami, które w późniejszym okresie zostały dopracowane i narysowane.
W projekcie udział wzięli: Igor Baranko, Oleksij „Shakll” Czebykin (Ukraina), Vital Voranau, Włodzimierz Bludnik (Białoruś), Gintaras Jocius (Litwa), Marek Szyszko, Henryk Jerzy Chmielewski, Przemysław Truściński, Grzegorz Janusz, Tomasz Piorunowski, Paweł Timofiejuk, Wojciech Birek, Marek Skotarski i Bartłomiej Kuczyński (Polska).
Antologię przygotowało Narodowe Centrum Kultury we współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców „Contur”, Międzynarodowym Festiwalem Komiksu i Gier w Łodzi oraz Łódzkim Domem Kultury.
[opr. na podst. informacji wydawcy]
![[Kadr z komiksu Pawła Timofiejuka i Przemysława Truścińskiego „Demony”]](inne/city_stories_05_kadr.jpg)
Rafał Szłapa uruchomił na początku lipca bloga autorskiego komiksu „Bler” i po kilku wpisach dotyczących historii projektu zaprezentował okładkę pierwszego tomu zatytułowanego „Lepsza wersja życia” (na blogu można zobaczyć też pięć poprzednich wersji okładki). Autor zapewnia, że album ma być gotowy po wakacjach. Wydawca jeszcze nie został ujawniony.
„Bler” to komiks superbohaterski osadzony w polskich realiach. Zadebiutował w „Arenie Komiks” w 2002 roku i ukazywał się w niej do końca istnienia magazynu (w sumie przez dwa lata ukazało się pięć odcinków). Gdy pojawiła się możliwość albumowego wydania serii Szłapa postanowił napisać i narysować komiks od nowa. Pod koniec 2006 roku miał gotowe 32 strony pierwszego odcinka wykonane techniką malarską. Jednak prace nad serią utknęły na pewien czas i w 2008 roku autor postanowił rozpocząć je od nowa, tym razem kładąc na rysunek kolor z komputera. Poszerzył też objętość pierwszego tomu do 46 stron, dzięki czemu historia przedstawiona w pierwszym odcinku stanowi w miarę zamkniętą całość.
[opr. na podst. blogu „Blera”]
![[Rafał Szłapa na Komiksowej Warszawie pojawił się z wersją demo pierwszego tomu „Blera”. Od tamtego czasu okładka uległa zmianie. fot. Jarek Obważanek]](inne/fkw2010_bler.jpg)
fot. Jarek Obważanek

„Sprane dżinsy i sztama” to tytuł komiksu narysowanego przez Pawła „Szawła” Płóciennika do scenariusza jego ojca Jarosława. Ponad 100-stronicowy album ma ukazać się nakładem timofa i cichych wspólników w październiku.
Historia przedstawiona w komiksie toczy się w 1980 r. na warszawskim osiedlu Za Żelazną Bramą, a jej bohaterami są przyjaciele z osiedlowej ławy. Jarosław Płóciennik spisał ją jako uczestnik tamtych wydarzeń.
Trzy pierwsze strony oraz fragment scenariusza przeczytasz na uruchomionym tydzień temu blogu. W oczekiwaniu na premierę komiksu mają pojawiać się na nim kolejne materiały.
[opr. na podst. blogu Spranych dżinsów i sztamy]
![[Kadr z komiksu „Sprane dżinsy i sztama”]](inne/sprane_dzinsy_i_sztama_kadr.jpg)
W skrócie: Nie ulega wątpliwości, że głównym celem komiksu Bruna jest wytrącanie z utartych schematów myślenia. Odbiorca, żyjący w warunkach dobrobytu, zasiadający w wygodnym fotelu, zostaje skonfrontowany z sytuacjami, które są dla niego obce, o których na co dzień wcale nie myśli albo nie zdaje sobie sprawy z tego, że w ogóle mają miejsce. I to skonfrontowany z wyjątkową mocą.
[Jarek Obważanek]
Przeczytaj całą recenzję

Maciej Pałka na swoim blogu zaprezentował wykonaną przez Rafała Szłapę okładkę „Scen z życia murarza”. Długo zapowiadana antologia według najnowszych informacji powinna ukazać się w październiku nakładem timofa i cichych wspólników.
Scenariusz Jerzego Szyłaka zilustrowało dwunastu autorów: Maciej Pałka, Leszek Wicherek, Artur Chochowski, Piotr „Jaszczu” Nowacki, Sebastian Skrobol, Unka Odya, Marek Rudowski, Kuba Tarkowski, Olgierd „Olaf” Ciszak, Maciej Wódz, Rafał Bąkowicz i Marek Turek. Wykonane przez nich fragmenty łączą się w spójną historię rozwijającą jeden z wątków pobocznych trylogii „Szminka”, „Szelki”, „Szalik” (jak dotąd ukazał się tylko pierwszy tom narysowany przez Joannę Karpowicz).
[opr. na podst. komiksowego blogaska Macieja Pałki]
![[Kadr z narysowanego przez Marka Rudowskiego fragmentu „Scen z życia murarza”]](inne/sceny_z_zycia_murarza_kadr_marek_rudowski.jpg)