ARTYKUŁY

Maciej Matuszak i Dariusz Kowalski

Niklos Koda

["Niklos Koda" tom 1 "Za szybš limuzyny"] ["Niklos Koda" tom 2 "Bóg szkali"] ["Niklos Koda" tom 3 "Inch Allah"]  


Francja oraz jej bogate w surowce naturalne posiadłości kolonialne, dążące do pełnej suwerenności, stanowią oś konstrukcyjną fabuły tego komiksu. Autorem scenariusza jest Jean Dufaux (znany choćby jako współtwórca Sioban), a rysunków debiutujący Olivier Grenson, wywodzący się z klasycznej szkoły komiksu.

Jedna ze scen albumu może się kojarzyć z filmem "Jumanji" (stada słoni wyłaniające się z obrazu w muzeum D'Orsay). Po nastaniu ciemności na ulicach Paryża pojawiają się krokodyle, a stada szakali otaczają gości hotelowych. Wszystko to rozgrywa się za sprawą czarnoksiężnika voodoo, który rozpościera swoje nieczyste siły nad Paryżem...

Głównym bohaterem jest dość tajemniczy osobnik o imieniu Niklos Koda (poza jego skłonnościami do kobiet nie dowiadujemy się o nim nic więcej). Na skutek wielu afer, związanych z jego osobą, popadł on w niełaskę u swoich pracodawców. Owiana tajemnicą jest natomiast historia córki Kody, do której autor nawiąże dopiero w trzecim albumie. Ze względu na swoją nieprzeciętność, Koda powraca do służby. Podejmuje się zadania, podczas wykonywania którego odmieni swoje życie: pozna swoje słabości a także miłość swego życia.

Przeciwnik Kody - Barrio Jezus - został o wiele lepiej scharakteryzowany na kartach albumu. Mianowicie poznajemy jego rodzinne strony, przeszłość - dotychczasową drogę życia, na końcu której stał się "tym złym". Autor przedstawia motywy jego postępowania oraz cele, jednak unika sytuacji, kiedy byłby zmuszony pokazać twarzy Barrio Jezusa; pokazuje natomiast jego przebrania lub zarysy sylwetki (podobnie czyni w Giacomo C.). Nakreśla obraz człowieka cierpiącego, pragnącego zemsty, człowieka obwiniającego całą białą cywilizację za swoje krzywdy (został przyłapany ma romansach z zamężną białą kobietą, "w nagrodę" został pozbawiony "męskości"). Barrio Jezus wykorzystuje voodoo, jako broń przeciwko swoim przeciwnikom, których eliminuje bazując na ich "psychicznych ułomnościach" i lękach (każdy ginie widząc to zwierzę, którego się boi!). W ten sam sposób podporządkowuje sobie różne osoby, które służą mu jako niewolnicy, wypełniający jego polecenia bezwzględnie, bez namysłu.

Sama fabuła nie jest zbytnio skomplikowana, już na samym początku czytelnik poznaje przeciwnika Kody (Barrio Jezusa), jego motywy i aspiracje. Natomiast przebieg akcji można by porównać do partii szachów, kiedy to w szranki wchodzą dwaj nierówni sobie przeciwnicy. Zły charakter jest znakomitym szachistą, a jego przeciwnik niezbyt doświadczonym graczem. Rezultat i przebieg gry wydawałby się od początku przesądzony, jednak nasz niedoświadczony szachista przybiera styl gry bardziej zaawansowanego gracza, wprowadzając do gry nowe pionki, przy pomocy których udaje mu się doprowadzić do remisu.

Kreskę Gresona można zaliczyć do klasycznych, przypominających swym stylem rysunki Patricka Cothiasa lub Griffo, jednak nie znajdzie sobie ona prawdopodobnie zbyt wielu zwolenników. Podczas lektury pierwszych stron można napotkać wiele niedociągnięć. Wszak mamy tu do czynienia z debiutem autorskim.

Obecnie na rynku francuskojęzycznym są dostępne trzy albumy Niklos Koda, z czego pierwsze dwa stanowią jedną całość: opowiadają o pojedynku Kody z Barrio Jesusem. W trzeciej części Koda otrzymuje propozycjie odnalezienia mordercy brata swojej szefowej. W zamian za znalezienie mordercy dostaje do rąk akta Souleva, dzięki którym być może będzie mógł odszukać swoją córkę. Wydawnictwo Lombard dopatrywało się swego czasu podobieństw wyglądu Niklosa Kody do postaci Gabriela Sheara wykreowanego przez Johna Travoltę w filmie "Kod dostępu" ("Swordfish"). Serię polecałbym osobom, które starają się trochę odpocząć od stresów codziennego życia i pragną powrócić wspomnieniami do ostatniego urlopu w Paryżu...

[Maciej Matuszak - opracowanie tekstu; Dariusz Kowalski - przygotowanie materiałów]

WRAK.PL - Komiksowa Agencja Prasowa